Gepersonaliseerde reclame biedt beperkte kennis over de interesses van gebruikers en zal binnenkort verdwijnen.
Welke alternatieven liggen in het verschiet
Gepersonaliseerde reclame, een methode die gebaseerd is op identificatie via cookies en al jaren wordt gebruikt in de wereld van de communicatie, is langzaam aan het wankelen. Cookies en apparaat-ID’s zijn specifiek ontworpen om informatie over de eindgebruiker te verzamelen, zodat advertenties kunnen worden weergegeven, gemaakt met relevante onderwerpen die de werkelijke belangstelling hebben. Wanneer de gebruiker op het web of in een app surft, maken deze identificators je geschiedenis, profiel en voorkeuren. Dit biedt veel inzicht in het consumentengedrag, maar gaat ten koste van de privacy en is een agressieve manier van adverteren tegenover de surfer.
Waarom het afscheid van cookies goed nieuws is
Online-adverteerders zijn in opstand gekomen tegen Google dat vanaf 2023 geen cookies van derden meer zal ondersteunen. Het relevant adverteren veroorzaakt een Copernicaanse revolutie op de reclamemarkt, die kan uitgroeien tot een grote kans. Als ze klaar zijn om ze te grijpen.
Lang leve de privacy van de consument
Op een van de grootste keerpunten in digitale reclame lijken advertentie-identificateurs nu te bezwijken onder de druk van nieuwe privacyregelgeving en het steeds groter wordende bewustzijn van de consument in dit verband.
Dit weerspiegelt de groeiende tendens van gebruikers om zich veel bewuster te worden van de waarde van hun gegevens, onder andere dankzij grote technologiespelers als Apple dat nieuwe privacyregels in iOS heeft ingevoerde, waardoor het veel gemakkelijker is om advertentietracking te weigeren dan vroeger.
Het duidelijk dat het aantal privégegevens waarover adverteerders kunnen beschikken, onvermijdelijk zal afnemen en ze verplicht zullen zijn om over te schakelen op relevant adverteren.
Hetzelfde geldt voor Google dat al jaren van plan is cookies af te schaffen, maar pas kortgeleden zijn nieuwe instrument heeft aangekondigd, Ze zullen een nieuw systeem gebruiken waarmee een andere vorm van webtracking zal toegepast worden. Omdat de toekomst van cookies en apparaat-ID’s afhangt van de beslissingen die grote spelers in de technologiewereld nemen en zullen nemen, zal de industrie “toekomstbestendige” oplossingen moeten vinden die onafhankelijk zijn van deze stappen. Niet in de laatste plaats verplichten wetgevers de bedrijven om de uitdrukkelijke toestemming van gebruikers te krijgen voordat ze toegang krijgen tot de persoonlijke ID van een computer of smartphone. Als gevolg daarvan daalt het percentage consumenten dat instemt met het delen van hun gegevens voor reclamedoeleinden. Op die manier raken ze af van de irritante manier waarop ze bestookt worden met reclame tijdens het surfen.