In dit stukje wil ik jullie meenemen hoe je een tekst schrijft om zo klanten winnen. Met een goed pakkende tekst die mensen inspireert, hou je de aandacht van een klant vast zodat ze bijvoorbeeld iets van je kopen.
Zorg voor structuur in je tekst. Door structuur in je tekst aan te brengen help je de lezer om de informatie die je hebt neergezet makkelijker te verwerken. Je neemt de lezer als het ware bij de hand om de tekst van boven tot beneden te lezen. Structuur in je tekst aanbrengen doe je zo:
- Begin met een kern.
- Zorg voor een kop en een staart in je tekst. En plaats daar tussen een middenstuk
- Maak duidelijke alinea’s.
- Zorg voor duidelijke tussenkopjes.
- Vestig aandacht op belangrijke woorden door ze bijvoorbeeld vetgedrukt te doen.
- Maak gebruik van opsommingstekens.
Teksten die lekker lezen worden ook een stuk beter begrepen. En een tekst die beter wordt begrepen wordt ook een stuk beter onthouden. Op die manier ga je klanten winnen, omdat mensen dan ook tot actie over kunnen gaan.
Er zijn ook nog wat andere tips die je kunt verwerken in je teksten. Voor een betere leesbaarheid.
- Zorg dat je korte en lange zinnen een beetje afwisselt. Je krijgt op die een lekker ritme in je zinnen. Heb je veel lange zinnen? Maak er dan gewoon twee zinnen van. Heb je juist veel korte zinnen? Rijg ze dan aaneen met een verbindingswoordje zoals: Bovendien, ook, daarnaast, verder etc
- Zet het belangrijkste vooraan. Als je het belangrijkste in een zin vooraan zet dan houd je de aandacht van de klant vast.
- Maak gebruik van actieve zinnen. Het maakt de tekst levendiger, waardoor je de klant tot actie aan zet. Schrap hulpwerkwoorden, want die zijn vaak overbodig. Schrap ook zoveel mogelijk zinnen met de lijdende vorm. (Worden of zijn).
- Gebruik geen moeilijke taal. Op moeilijke woorden zit niemand te wachten. Schrijf wat je de mensen wil vertellen op in heldere woorden en in een taal die je dagelijks gebruikt.
- Schrap woorden als: nog, dus, ook en om. Deze woorden zijn meestal overbodig.
Comments are closed